fbpx
Adéla třetinová
osobní rozvoj & fitness

Proč vás bolí záda?

Ahoj u nového článku. Už vás někdy bolely záda? Vsadím se, že aspoň jedenkrát za váš život ano. V dnešní době, kdy je spoustu sedavých zaměstnání, málo pohybu anebo naopak špatně prováděného pohybu je tento problém větší a větší. Nejedná se jen o tu fyzickou část našeho těla, ale bolest zad může být spojena i s naší psychikou…

1) Postoj

Jako první se podíváme na náš postoj. Ten zmiňuji jako první, protože všichni držíme určitý postoj, ale někteří z nás správně a někteří špatně. A právě ten špatný postoj vám může klidně vytvářet bolest zad, protože dáváme zabrat naší páteři, od které se to všechno odvíjí. Dám vám příklad špatného postoje – hrbíte se, ramena máte dopředu, máte moc předsazenou pánev a podobně. Není to jen o špatném postoji, ale i o špatném sezení – opět hrbení se, ramena dopředu blízko k počítači (hlavně u hraní her na počítači), hlava nakloněná dopředu. Tohle všechno nám způsobuje, že držíme špatně naši páteř a to se pak odráží na bolesti našich zad.

  • Jak to tedy napravit? Dbejte na to, abyste měli vždy rovný postoj i chůzi. U sezení se nehrbte a myslete na to, ať vaše záda netrpí.

2) Dlouhé sezení

V dnešní době je strašně moc sedavých zaměstnání. Lidi sedí v práci 8 hodin, pak přijdou domů, sedí na gauči a to je celé. Někdo má nulový pohyb a jen zkrátka sedí. Co to znamená? Znamená to, že se vaše bederní svaly zkracují, váš střed těla se dost oslabuje a to samé i vaše hýždě a to vyvolává bolest beder a tím i dysbalanci zvanou ,,hyperlordóza” – větší zakřivení v oblasti dolních zad, pozná se to podle výrazně předsazené pánve.

  • Jak napravit tohle? Pokud máte sedavé zaměstnání, tak se před prací nebo po práci hýbejte! 🙂 Jděte si zacvičit alespoň 3x týdně, správně se protahujte – hlavně vaše bedra a zpevňujte váš střed těla a hýždě. Nebo alespoň choďte na procházky nebo se doma protahujte nebo cvičte jógu a podobně. Hlavně myslete na vaše zdraví, protože to není jen o bolesti beder, ale můžete si přivolat další problémy. Pohyb nám vyplavuje hormony štěstí, zlepšuje kardiovaskulární systém a taky naši kondici.

3) Špatné cvičení

Ano, bolesti zad si můžete vyvolat i špatným cvičením. Je sice super, že se hýbete a cvičíte (jak jsem zmiňovala v předešlém bodě), ale jde o to, abyste cvičili SPRÁVNĚ. Dbejte na správnou techniku a správné držení těla u cvičení. Pokud si ze začátku vůbec nevíte rady, tak se učte správnou techniku podle videí na YouTube, kde je toho spousty anebo poproste Fitness trenéra nebo si kupte knížku či nějaký program o cvičení. Pokud vás z nějakého cviku bolí záda anebo nějaká jiná část vašeho těla, tak se zkuste podívat na nějaká videa, jestli to děláte správně a podobně. Nejčastější problém bývá u dřepů, což je komplexní cvik a ze začátku dost náročný na provedení správné techniky. Proto pokud začínáte cvičit, tak doporučuji provádět lehčí variantu – s dosednutím o lavičku a pilovat správnou techniku! 🙂 Problém může být i u špatného provádění cviků na břicho, kdy lidé dělají tisíc sklapovaček denně, čímž si vyvolávají dysbalanci. O správném cvičení na bříško se rozepíšu zas někdy jindy. 🙂

  • Co mám tedy udělat? Vyhledat si správnou techniku všech cviků, dbát na správné provedení a správně se před a po cvičení protahovat. V případě toho, že si nevíte rady, tak požádat Fitness trenéra anebo někoho z vašich blízkých, kdo se ve cvičení orientuje a SPRÁVNĚ vám poradí.

4) Špatné dýchání

Bolesti zad jsou i o našem dýchání. Možná si to z spousty z vás neuvědomuje, jak přes den dýchá, ale je to strašně moc důležité! Správné dýchání totiž probíhá tak, že se nám s nádechem zvedne bříško a s výdechem zase klesne. To znamená, že dýcháme úplně až dole do břicha. To je ale velký problém, protože hodně lidí dýchá jen tzv. ,,povrchově” – jen do hrudi. Tímto se ochuzují o přísun kyslíku – takže i o přísun energie (s tím můžou souviset i únava), ale hlavně se tím vyvolává i ta bolest zad. Totiž když dýcháme celým dechem až do břicha, tak nám to krásně drží naší páteř, bederní oblast a orgány v břišní dutině.

  • Jak to změnit? Klidně si teď hned vyzkoušejte, jak dýcháte. Pokud zjistíte, že dýcháte špatně, tak trénujte dýchání až dole do bříška. Trénujte to klidně každý den i několikrát denně, dokud se to nestane vaším zvykem. Věřte mi, že se vám to naučit podaří! 🙂 Já měla od dětství astma, a tak jsem dýchala skoro celý život jen povrchově do horní části hrudi. Jakmile jsem se ale začala učit dýchání až do břicha, tak se to stalo mým zvykem a cítím se skvěle! 🙂

5) Psychosomatika

A máme tu poslední a to opravdu důležitý bod, čímž je naše psychika. Naše tělo je totiž spojeno s naší psychikou a ,,psychosomatika” je vlastně název pro to propojení psychiky a našeho fyzického těla. Když máme negativní myšlenky a negativní pocity, tak se to jako první projevuje na naší energetické úrovni – úrovni duše. Po nějakém čase se to ale začne projevovat i na našem fyzickém těle. Každý blok na energetické úrovni se později projeví i na té fyzické. To znamená, že každou nemoc či každý problém vyvolává stav vaší psychické stránky. A co teda ta záda? Určitě znáte přísloví – ,,Ty sis toho naložila hodně na záda!”. Takže pokud vás bolí záda i přesto, že máte správný postoj, hýbete se, cvičíte správně a i správně dýcháte, tak za tím může být váš momentální psychický stav. Naložili jste si toho teď hodně? Máte teď hodně práce a stresuje vás to? Anebo máte kolem sebe spoustu problémů, které váš tíží? Na tyto otázky si zkuste odpovědět a poté je vyřešit. Uvidíte, že bolest přestane. 🙂

  • Jak můžu tohle vyřešit? Popřemýšlejte nad danými otázkami a hledejte na ně odpověď. Přemýšlejte, co vás můžu tížit nebo jestli jste si toho na sebe moc nenaložili. Vsadím se, že jakmile si to uvědomíte a alespoň trochu to změníte, tak se vaše záda o dost zlepší. 🙂

Poslední slovo

To je pro dnešek všechno. Pevně věřím, že vás článek obohatil o další nové informace, o kterých možná slyšíte poprvé. Pokud vás bolí záda, tak se zamyslete nad všemi pěti body a zvažte, čím přesně to může být. Tento článek jsem chtěla napsat už delší dobu, ale teď nastal ten správný čas. 🙂 Čím dál častěji vidím, jak lidi bolí ze sezení záda, ale také kvůli tomu, že poslední dobou bolela i mě. Dbám na správné fungování fyzického těla, ale dělala jsem kurz výživového poradce, a tak to podle mě byl strach před zkouškami, hihi. 🙂 A možná taky to, že jsem se méně hýbala a seděla u učení. Každopádně díky tomu vám můžu předávat další zkušenosti a opět jsem o něco více poznala své tělo.

Takže to už je opravdu všechno a já se budu těšit u dalšího článku! V případě zájmu o jídelníček anebo tréninkový plán mě kontaktujte na: tretinova.adela@seznam.cz. Na tento email mi můžete psát i jakékoli vaše dotazy. Budu se těšit na případnou spolupráci! 🙂 Mějte se krásně a přeji vám krásné svátky vánoční! Odpočiňte si, nestresujte se a važte si každého okamžiku s rodinou – to je totiž to nejcennější, co máme… Okamžiky, zážitky a vědomosti – to nám navždy zůstane a nikdo nám to nemůže vzít. 🙂 Tak pak, Vaše Adél. ♥

-Rady, tipy, recepty a můj každodenní život v InstaStories na mém Instagramu
-Rady, tipy, recepty a cvičící videa můžete sledovat na mé Facebookové stránce
-Chci odebírat nové články – klikni ZDE

bolest zad

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *