fbpx
Adéla třetinová
osobní rozvoj & fitness

Proč mám pořád hlad?

,,Proč mám neustále na něco chuť?” ,,Vždyť jsem před chvílí jedla, tak proč mě zase honí mlsná?” ,,Co je to dneska za den, že mám pořád hlad?!” Věřím, že jste si už někdy kladli tyto otázky. A to hlavně teď po Vánocích, kdy jste byli zvyklí na větší konzumaci jídla a nyní se zkoušíte vracet do režimu a jíst méně. Nebojte, nejste v tom sami. Já si je také kladla a také občas kladu. Dřív jsem moc nezkoumala, čím to může být, ale postupem času jsem se o to začala více zajímat. Začala jsem studovat lidské tělo, lidské myšlení, cvičení, výživu a postupně našla odpovědi, které vám v dnešním článku předám!

1) Nevyvážený jídelníček

Přijdete večer domů ze školy nebo z práce a máte tendenci vyjíst celou ledničku. Poznáváte se? Je to tím, že vaše tělo přes den střádalo. Žádná snídaně, rychlý oběd ve formě pečiva z obchodu nebo jen nějaký lehký salátek. Ne, tímto fakt nezhubnete. Moc dobře znám ten pocit, když jsem si kdysi myslela, že čím víc budu hladovět, tak mé tělo zhubne. Postupem času jsem ale přišla na to, že tomu tak opravdu není. Tělo střádá a dříve či později se dost přejíte. A i když při tom hladovění rychle zhubnete, tak stejně tato váha není vůbec udržitelná a po nějaké době vás zavalí chutě na jídlo, kdy už to nevydržíte a strašně moc se najíte a vualá kila, která šla dolů, budou zase nahoře a možná jich ještě pár přibude…

Proto jediná správná cesta je vyvážená strava a DLOUHODOBĚ UDRŽITELNÁ. Chápu, že toužíte o rychlé zhubnutí po Vánocích, ale tato rychlá cesta nikam nevede… Ne žádné rychlé zkratky, ne žádné detoxy, ne žádné kruté diety, ne žádné hladovění. Jestli se chcete cítit sytí a bez pocitu hladu, tak je základ mít VYVÁŽENÝ JÍDELNÍČEK. Pokud brzy vstáváte, tak se nasnídat, poté si dát přes den vyvážený oběd bohatý na bílkoviny (maso, vejce, mléčné výrobky), sacharidy (příloha jako rýže, brambory, bulgur, kuskus nebo celozrnné pečivo) a kvalitní tuky (olivový olej, oříšky, semínka, avokádo, tučné kvalitní sýry). Pokud se vracíte domů pozdě a večeře vás čeká třeba až v 7-8 hodin večer, tak samozřejmě nevynechávejte ani svačinu. Odpolední svačina může být ve formě kefíru, chia pudinku, oříšků, řeckého jogurtu s ovocem a tak dále. Více o tom, co přes den jíst, najdete v TOMTO ČLÁNKU.

2) Pitný režim

Hlad můžete pociťovat i tehdy, pokud nepijete. Proto na to myslete, protože voda vám pomůže k redukci hmotnosti, správnému trávení a i k přísunu energie. Voda nám totiž pomáhá vyplavovat z těla nadbytečné látky, a tak zlepšuje naše trávení. A když máme dobré trávení, tak naše tělo lépe hubne, máme lepší imunitu, více energie a i lepší náladu. Dobrý stav našich střev je základ všeho, jelikož od našich střev (naší střevní mikroflóry) se odráží úplně VŠECHNO. Naše zdraví, metabolismus a psychika.

,,Nojo, ale jak se donutit pít vodu, když mi nechutná a je bez chuti?” A já vám na to říkám, že když jsem si na ni zvykla i já, která pila každý den jen kyselky, colu, džusy a šťávičky, tak se donutíte i vy. Nemusíte jít hned do žádných extrémů, ale všechno postupně. Můžete si dochutit vodu citrónem, okurkou, mátou, pomerančem nebo stoprocentními přírodními šťávami. Já doporučuji rakytníkovou, která mi moc chutná, a navíc má blahodárné účinky pro naše tělo! Zlepšuje imunitu, ale dle pár výzkumů má rakytník i pomáhat proti stresu a úzkostem. Stačí si dát do vody lžičku a hned máte chutný nápoj připomínající pomerančovou šťávu.

Další věcí je, jak si udržet pitný režim a na to mám taky super vychytávku. Nastavte si 8 budíků denně a pokaždé, když vám zazvoní, tak vypijete 1 sklenici vody. Takto jich během dne vypijete 8 a budete tak v sobě mít cca 2 litry, což je to doporučené denní množství. Tímto způsobem si zvyknete na určitý režim a pak už žádné budíky nebudete potřebovat, protože se to pro vás stane zvykem stejně jako třeba čištění zubů.

3) Spánek

Tento bod je pro mě samotnou docela novinkou. Sice určitě všichni víme, že kvalitní a dostatečný spánek je pro naše tělo důležitý. Ale věděli jste, že existuje něco jako působení modrého světla, které je pro nás nezdravé? Totiž potom, co se venku setmí, tak naše mobily, počítače a televize vysílají modré světlo. To zapříčiňuje to, že se nám potlačuje tvorba melatoninu aneb hormonu spánku a tím náš spánek není dostatečně kvalitní. A když nemáme kvalitní spánek a zároveň spíme v noci málo (třeba 4-5 hodin), tak je naše tělo prostě bez energie.

Když je naše tělo bez energie a unavené, tak si tu energii chce doplnit samozřejmě z něčeho jiného – a to z jídla. Každá kalorie má nějakou energii, a proto naše tělo logicky sahá po jídle. Určitě ale každý z vás ví, že po těch cukříkách ve formě čokoládičky je tendence sahat nejvíce. Je to totiž proto, že nám tyto nezdravé věci dodávají rychlou dávku euforie a my se cítíme skvěle. Tento stav skvělého pocitu je ale jen chvilkový, a tak po chvilce opět sáhneme po něčem nezdravém. To není z dlouhodobého hlediska pro naše tělo vůbec efektivní, protože pak si zvykne na příjem těchto nezdravých věcí a stane se z toho závislost.

Takže jak to napravit? Spěte alespoň 6-8 hodin a před spaním netravte čas na mobilu, což možná spoustu z vás dělá. Vypněte mobil aspoň půl hodinu předtím, než jdete spát a dejte si třeba krátkou meditaci nebo si jděte přečíst kousek knížky. Tohle vám toho předá strašně moc. Ne jen že zabráníte modrému světlu, ale taky uděláte něco pro sebe a pro váš osobní rozvoj. Je ale taky možnost si na vašem telefonu a notebooku nastavit noční režim, který ochraňuje před modrým světlem, takže doporučuji nastavit, pokud máte problémy se spánkem a poté i s přejídáním.

4) Psychika

Posledním bodem je jako vždy mnou zmiňovaná psychika. ,,Sakra, to mě tak naštvalo, že si musím dát tu čokoládu, ať se zklidním.” Přistihli jste se někdy při této větě? Musím se vám přiznat, že já ano. Před několika lety jsem vždycky při nějaké horší náladě zajídala stres nebo smutek čokoládou, brambůrkama a dalším nekvalitním jídlem. Je to tím, že pokud v sobě cítíte stres, smutek či samotu, tak je uvnitř vaší duše takové prázdno, taková díra, kterou má vaše tělo tendenci zaplnit a uspokojit právě tím jídlem. Nemusí to být jen jídlo, ale může to být jakákoli jiná droga a závislost, ať už ve formě alkoholu, kouření nebo drog a podobně.

Teď se tu ale bavíme o jídle, takže zůstanu u něj. Abyste se necítili neustále hladoví a s pocitem, že ,,máte na něco chuť”, tak zkuste zapracovat na vaší psychice. Zeptejte se sami sebe, co vlastně zajídáte. Co vás trápí? Co vás stresuje? Z čeho cítíte smutek, že se musíte uspokojovat jídlem? Jakmile se začnete ptát sami sebe, tak odpovědi začnou přicházet. Až budete vědět, proč se vám to děje, tak na tom začněte pracovat, pracujte na rozvoji vaší osobnosti a věřte mi, že se to zlepší. Totiž když to vyřešíte, tak už vás nebude nic trápit a nebudete muset hledat útěchu v jídle. Tím vyřešíte pocit hladu, pocit chutí, přejídání a získáte tak vaší vysněnou postavu.

A jak dále na sobě pracovat? Můžete číst knihy o osobním rozvoji, meditovat a hlavně – DĚLAT TO, CO VÁS  BAVÍ. Když budete dělat, co vás baví, tak budete zažívat ten pocit štěstí a nebudete ho muset hledat v jídle. Taky se budete cítit naplnění ve vašem životě, protože budete mít nějaký koníček, pro který žijete a který vás baví.

5) Shrnutí 

Abych vám to na závěr shrnula…

  • Jezte pravidelně a vyváženě a neblbněte s hladověním.
  • Pijte vodu a dodržujte pitný režim díky tipům uvedeným výše.
  • Spěte dostatečně dlouho a dávejte si pozor na modré světlo.
  • Zaměřte se na sami na sebe a zkuste si uvědomit, jestli náhodou nezajídáte stres či smutek jídlem – osobnostně se rozvíjejte a dělejte, co vás baví.

Do komentářů mi dejte vědět, jestli vám uvedené tipy pomohly a na jaké téma by se vám líbil další článek. Na výběr vám dám z těchto tří – Jak meditovat/Jaké jídlo může zlepšit naši náladu/Jaké knihy o osobním rozvoji mi změnily život k lepšímu.

S láskou,
Adéla

-Rady, tipy, recepty a můj každodenní život v InstaStories na mém Instagramu
-Rady, tipy, recepty a cvičící videa můžete sledovat na mé Facebookové stránce
-Chci odebírat nové články – klikni ZDE
-V případě zájmu o jídelníček/tréninkový plán obohacený i o myšlenkové principy mě kontaktuje na: tretinova.adela@seznam.cz nebo se podívejte ZDE

Proč mám hlad

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *